Jordbærlikør

I disse bærtider er jeg inspirert til å gå nye veier med bær som hoper seg opp i fryseren. De blir innimellom glemt ellers i året...særlig jordbærene. Før i tiden singelfros jeg masse jordbær på sommeren for å bruke i Strawberry daiquiri. Av gammel vane har jeg fortsatt med det, men de gode jordbærdrinkene kommer visst sjeldnere og sjeldnere på bordet, så da gjelder det å få brukt bærene på annet vis. Jeg fant derfor ut at jordbærlikør var tingen. Uten oppskrift slumpet jeg litt så jeg håper resultatet blir bra.

Slik gjorde jeg det: Tok ca. 1 1/2 kurv med frosne jordbær. De ble tint og såvidt gitt et oppkok i en gryte sammen med sukker. Jeg smakte til med sukker til det ble veeldig søtt og håper det er nok. Mulig jeg må fylle på litt mer sukker etterhvert. Så tømte jeg det over på et stort norgesglass (litt over halvfullt) og fylte glasset opp med 60% sprit. Har tenkt å la det stå i noen uker i kjøleskapet også får vi se hvordan resultatet blir. Spennende!

Kommentarer