Sitronkylling

Inspirert av Sweet Paul fikk jeg så lyst til å lage sitronkylling. En enkel rett som nesten lager seg selv og som er utrolig saftig og god.


Egentlig skal man bruke en hel rå kylling, men det viste seg å være veldig vanskelig å få tak i akkurat da jeg trengte det så jeg brukte kyllinglår. Jeg har ellers gjort litt min egen vri på denne retten ved å bruke søtpoteter og gulrøtter i tillegg til potetene og olivenolje med sitron i fra Oliviers&Co i tillegg til extra virgin olje. 
Istedefor å putte sitron inni den hele kyllingen la jeg sitronbåter under hvert kyllinglår og løsnet skinnet på lårene for å legge Basilikum under. Fungerte utmerket.

Du trenger:
Kyllinglår
2 sitroner
1/2 potte Basilikum
olivenolje (med eller uten sitronsmak)
salt
pepper
poteter
søtpoteter
gulrøtter
6 fedd hvitløk.

Løft opp skinnet på kyllingen og fyll det med Basilikum. Krydre og skvis en sitron over lårene. Kutt alle rotgrønnsakene og ha dem i en langpanne sammen med kyllinglårene. Hell over litt olje og stek det midt i ovnen på 200 grader i en drøy halvtime.

Kommentarer