Laksepai

En av mine absolutte paifavoritter er laksepai. Jeg har i mange år laget paier i ymse varianter og eksperimentert mye med ingrediensene. Etter å ha smakt en nydelig pai med laks og artisjokkhjerter har jeg gjort mange forsøk på å lage noe som lignet den. Dette er min variant. Anbefales!

Paideig 
(Du kan bruke Maizena sin ferdigblandede paideig, butterdeig eller lag deigen fra bunnen av slik jeg gjør. Jeg slumper alltid, men du kan jo prøve denne.)

Fyll:
6 egg
ca. 1 dl. melk eller fløte
ca. 70 gr. Philadelphia original (kan sløyfes)
revet hvitost
Aromatkrydder
pepper
Natvigs krydderblaning
en boks artisjokkhjerter
ferske aspargestopper
hakket purreløk
100-200 gram røkelaks

Type ost kan du variere, kremosten kan ha smak istedefor å være nøytral og krydderet kan du også variere. Kanskje ha i litt urter? Prøv deg fram. Pai er nesten som pizza. Ha i det du liker.

Hvis jeg forsteker paideigen, så kun i 5-7 min. Men det er egentlig ikke nødvendig å forsteke den, bare prikk den i bunnen. Ha alle grønnsakene og laksen i bunnen og hell over eggestanden. Strø ost på toppen og stek i ca. 35 min. 
Serveres med grønn salat til.


Kommentarer