Hamburgerbrød

Prikken over i´en til et godt måltid er tilbehøret. På en hamburger betyr det brødet. Jeg har sett meg lei på tørre, svampaktige hamburgerbrød proppet med konserveringsmiddel for at de skal holde seg i månedsvis. Jeg fant derfor denne oppskriften på de beste hjemmelagde hamburgerbrødene jeg har smakt. Så nå har jeg bakt opp endel og lagt dem i fryseren. Klar for prikken over i ´en hver gang vi skal ha en deilig hamburger på grillen.

Du trenger:
2,5 dl lettmelk

1 dl vann

1 ss sukker

1 ts salt
25 g fersk gjær, eller 1/2 pk tørrgjær
500 g hvetemel

50 g smør (i terninger)

Vann
sesamfrø

Slik gjør du:
Varm melk og vann til fingervarmt (ca. 37 grader) og rør ut gjæren. Bland alt det tørre og ha i melkeblandingen. Elt godt i kjøkkenmaskinen og tilsett myke smørterninger en etter en mens maskinen går.

Du kan nå heve dette til dobbel størrelse og deretter trille ut 10 brød. Jeg er imidlertid en utålmodig sjel så jeg triller dem ut med det samme og setter dem til heving på 30 grader i ovnen. De blir mer enn luftige nok på denne måten. Også trenger man ikke planlegge i så veldig lang tid i forveien. Hele prosessen tar ca. én time....fra deig til ferdig brød.

Når de er ferdig hevet pensler jeg dem med vann og drysser over sesambrød. Stekes på 225 grader i 10-12 min.
Ferske, hjemmelagde hamburgerbrød stiller i en helt annen liga enn de du kjøper i butikken. Prøv det!

Kommentarer