Bananmuffins

En klassisk, og kanskje litt kjedelig, muffinsoppskrift kan lett sprites opp med både det ene og det andre. Jeg kommer stadig tilbake til bananer i kakene da vi liksom aldri helt klarer å spise opp de siste bananene før de er overmodne. Nå har jeg begynt å lære så det blir færre av dem, men her er et tips til  muffins hvis du vil ha saftige muffins med banansmak.

3 egg
3 dl sukker
2 ts vaniljesukker
2,5 ts bakepulver
5 dl hvetemel
ca. 1 dl. fløte
2-3 mosede bananer

Pisk eggedosis av egg og sukker. Skrell og mos bananene i kjøkkenmaskin eller med stavmikser. Bland inn resten av ingrediensene og fyll det i amerikanske muffinsformer. Stekes på 200 grader i ca 25 min.

Som glasur/topping:
250 g smør
150 g melis
2 ts. vaniljeessens
200 g mørk sjokolade
100 g Nutella/Nugatti
1-2 ss. melk

Smelt sjokolade i mikroen og la det avkjøles. Miks romtemperert smør med melis til det blir hvitt og luftig. Tilsett resten av ingrediensene og miks dette godt til det blir lett og luftig.

Min erfaring er at det kan bli litt mye krem av denne typen på en allerede søt kake, så du kan med fordel ha mindre topping på enn det jeg har hatt.  :o)

Kommentarer