Bringebærmuffins

Etter å ha laget bringebærcoulis til over 20 personer hadde jeg mye bringebærpurré igjen som jeg ville bruke til noe. Siden det er mye frø i puréen etter at mesteparten av saften er tatt ut egner den seg best i bakverk. Så jeg laget en muffinsvariant med bringebær og sjokolade.

Du trenger:
150 gr. smør
2 dl. sukker
2 egg
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1/2 dl melk
3 dl. hvetemel
2 dl. bringebærpurré
1 pose Odense mørke sjokoladeknapper

Pisk smør og sukker hvitt. Visp inn eggene og vend inn resten av de tørre ingrediensene. Ha i bringebærpuréen og sjokolade til slutt. 

Fyll muffinsformene og stek dem på 180 grader i ca. 20 min. Se til at de blir gylne på toppen og ikke rosa. Selv om en test med pinne viser at de er gjennomstekte så stek gjerne litt ekstra da de likevel kan virke litt rå inni pga all puréen. 

Siden muffinsene ble ganske søte valgte jeg å kun ha en enkel klatt med pisket kremfløte på toppen. Det hadde blitt for søtt med en annen type frosting etter min mening. Et enkelt dryss med melis og et par friske bær på toppen vil også bli både pent og godt. Enjoy!


Kommentarer