Italiensk pizza

Pizza er et absolutt must når man er i Italia. Vi var så heldige å ha vedfyrt pizzaovn i hagen i villaen der vi bodde. Denne måtte testes. Vi fikk oppskrifter og instruksjoner på bruk av ovnen fra kokken, Mauro. Og jeg vet fortsatt ikke om det var stedet, atmosfæren, entusiasmen over å være i Toscana eller rett og slett at oppskriften var så eventyrlig god, men pizzaen ble den beste...ever!!

Pizzabunn:
1 kg mel
650 ml vann/øl (50/50)
1/2 pk gjær
litt salt
4-6 ss olje

• Ta halvparten av melet og bland med øl (325 ml.) + gjær. Kna til deig
• Resten av melet blander du med vann (325 ml.), salt + olje. Knaes også til deig.
• Elt til slutt sammen de to deigene og sett til heving i ca. 1 time.
• Del deretter deigen i 7-8 boller og la dem heve i ytterligere 30 min.

Kjevles ut med masse mel før du legger på fyll og steker den på høyest mulig varme i 3-8 min. - avhengig av ovn og varme.

Pizzasaus:
1 boks hermetiske cherrytomater
1 ts. oregano
1/2 ts. salt
1/2 ts. pepper
2 ss. olivenolje

Skvis tomatene i hendene og klem ut vannet. • Smak til med resten av ingrediensene og bre dette ut over pizzabunnen før du har på resten av ingrediensene.

Ingrediensene våre bestod av:
1: Bøffelmozzarella, parmaskinke, vårløk og champignon.
2: Bøffelmozarella, parmaskinke, løk og gorgonzolaost.
Denne toppes med ruccolasalat og nykvernet pepper rett før servering.
3: Bøffelmozarella og skinke (klassisk Margherita-pizza...med skinke)

Hjemme har jeg en Pizzapronto som er en god erstatning til pizzaovnen i Italia. Den har stenbunn og holder opp til 360 grader slik at pizzaen er sprø og god og ferdig på kun 3 min.



Kommentarer