Saltbakte mandler

En deilig liten snack som et alternativ til potetgull og andre nøtter, eller som et suplement. Disse har jeg fått dilla på og har stadig en liten skål stående ved siden av fjernkontrollen til tv´en.

200 g. mandler med skall • 3½ ss maldonsalt (eller annet grovt havsalt) • 2 dl. vann

Kok opp vannet med salt i til saltet er oppløst. Ha i mandlene og la det koke opp igjen. Ta gryten av varmen og la den stå med lokket på i 15 min. Sil deretter av vannet og hell mandlene over på en papirkledd bakeplate. Stekes i ovnen på 150 grader i ca. 20 min. Dersom mandlene ikke er tørre nok kan du tørke dem i ovnen (gjerne på varmluft) på ca. 70 grader i en halv time. Lager du dem dagen før tørker de dessuten litt i romtemperatur over natten også.


Kommentarer

  1. Nam! dette så godt ut. Blir de veldig salte og smaker de ristet på en måte?

    SvarSlett
  2. Hei Ingrid. Mandlene ER veldig gode. Jeg synes ikke de er veldig salte og jeg er generelt forsiktig med salt. Å bake dem i ovnen gir dem en crisp og ristet smak. Jeg fikk demme servert på en restaurant en gang og måtte bare finne ut hvordan de ble laget. Bør testes! :) mvh Tessa

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er de testes og jeg er enig i at de er VELDIG gode! Takk for at du la ut denne oppskriften :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.