Jordbærpizza

Egentlig en rustikk jorbærterte, men den ser da virkelig ut som en pizza, så jeg døpte den om. Her kan du egentlig bruke en hvilken som helst terte/paideig. Jeg liker den varianten med egg i da jeg føler den blir litt smidigere enn de som bindes sammen med vann.

Oppskriften er som følger:
5 dl. hvetemel • 2 ts vaniljesukker • 250 gr. usaltet smør • 1,5 dl melis 
• 1 egg • juster eventuelt deigen med litt kaldt vann om den blir for tørr.

Smuldre smør og tørre ingredienser, enten for hånd eller i kjøkkenmaskin. Tilsett egg og bland/kna til en fin og myk deig. Avkjøles med fordel i kjøleskapet i 30-60 min før du kjevler den ut. Da er den lettere å jobbe med. Kjevel ut deigen til en rund leiv og legg den på en bakeplate med bakepapir. Bre over vaniljekrem, hjemmelaget jordbærsyltetøy og jordbærskiver + et lite strø med sukker. Brett inn kantene og stek på 200 grader, på midterste rille i ca. 20 min.
Kan med fordel serveres med litt vaniljesaus, vaniljekesam eller vaniljeis.

En annen variant med samme paideig finner du HER.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til en kommentar. Har du spørsmål skal jeg prøve å svare så fort som mulig.