Jordbærlikør

I vår familie er det tradisjon med en liten juledram når julen ringes inn på julaften. Da skåler vi i et ørlite glass med noe godt og sterkt i mens pinnekjøttet dufter og forventningene er høye. Jordbærlikør er et veldig godt alternativ. Det er nok litt sent å lage denne ferdig til jul nå, da den skal stå i noen uker, men kanskje har du jordbær i fryseren og god tid til å holde på med slikt i romjula? Man trenger ikke en spesiell anledning til å servere ren sommer i et glass en gang i løpet av vinteren.


























Slik gjorde jeg det: 
Tok ca. 1 1/2 kurv med frosne jordbær.
sukker
60% sprit

Tin jordbær og gi dem såvidt et oppkok i en gryte sammen med sukker. Jeg smakte til med sukker til det ble veeldig søtt. Så tømte jeg det over på et stort norgesglass (litt over halvfullt) og fylte glasset opp med 60% sprit. La glasset stå i kjøleskapet i ca. 4-8 uker. Jeg glemte bort mine så de sto i 3-4 mnd før jeg hadde likøren over på karafel. Men er du utålmodig er 4 uker et absolutt minimum, etter min mening. Husk å snu på glasset innimellom slik at sukkeret løses opp og blander seg med likøren.

PS: Jordbærlikør gjør seg veldig godt som smakstilsetning  i hjemmelaget marsipan også. :)


Kommentarer