Blåbærmuffins


Herlige, saftige blåbærmuffins er aldri feil. Det er fort gjort å lage og krever ikke en komplisert, supersøt og tung frosting eller krem. Jeg synes disse er aller best når de er lune, med et dryss melis og en god skje vaniljeis. Denne gangen ble de laget til et kundemøte på jobb og da ble de bare servert som dette. Mer enn godt nok. Ikke la deg lure av dekoren her. Jeg har ikke brukt amerikanske blåbær inni muffinsen. Der er det kun norske, smakfulle blåbær som gjelder. Jeg har en solid porsjon egenplukkede blåbær i frysen, men kjøper ellers de frosne fra butikken

Denne oppskriften bruker jeg som basis til nesten alle typer muffins eller cupcakes:
150 gr. smør
2 dl. sukker
2 egg
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1/2 dl melk
3 dl. hvetemel
ca. 200 gr. blåbær

Pisk smør og sukker hvitt. Visp inn eggene og vend inn resten av de tørre ingrediensene. Ha i blåbærene til slutt. Fyll muffinsformene litt over halvfulle og stek dem på 180 grader i ca. 20 min. Se til at de blir gylne på toppen og stikk gjerne en trepinne (grillpinne) i kakene og sjekk at ikke noe deig henger igjen. Da er de ferdige.

Har du for mye blåbær i deigen (det er alltid fristende å overdrive her) kan muffinsene bli for deigete og kompakte. Måtehold er bra. Vil du imidlertid ta helt av med bærene anbefaler jeg å spare noen til serveringen. Varm dem i en kjele sammen med litt sukker og hell dem over isen sammen med muffinsene. DET er godt det. :)

 

Kommentarer