Chocolate chip cookies med karamel

Fyldige, saftige, mektige kjeks med masse sjokolade OG karamellsaus. Jeg kan ikke tenke meg en bedre og mer syndig utskeielse. Oppskriften på kjeksene er fra den svenske bakeren Roy Fares kokebok United states of cakes. Jeg tror ikke det er noe jeg IKKE har lyst å prøve fra den boka. Disse kjeksene er bare begynnelsen. Karamellsausen var noe jeg kom på selv da jeg har fått helt dilla på karamel.

Du trenger:
70 gr. smør
100 gr. sukker
45 gr. melis
1 egg
120 gr. hvetemel
40 gr. kakao
1 ts. natron
1 krm salt
100 gr. mørk sjokolade
50 gr. melkesjokolade
50 gr. hvit sjokolade

Visp romtemperert smør, sukker og melis hvitt og luftig. Rør inn egget og ha deretter i alle de tørre ingrediensene. Røres godt til en smidig deig (den blir litt tykk men klissete). Kutt sjokoladen i småbiter, om du ikke bruker sjokoladeknapper, og bland inn i deigen. Deigen gir 15-18 kjeks som du ruller til kuler og legger på brett med bakepapir. Trykk kulene flate (ca. 1 cm tykke) før steking. Stekes på 175 grader i varmluftovn, i 10 min.
La avkjøle litt på brettet før du flytter dem over på rist for å avkjøles helt.

Karamellsaus:
100 gr. sukker
40 gr. smør
2 dl kremfløte

Smelt sukker i en kjele. Ikke rør i kjelen før sukkeret har smeltet. Rist eventuelt bare på den slik at ikke sukkeret brenner seg. Når sukkeret har smeltet har du i smør som også skal smeltes. Rør det hele sammen og ha i kremfløte. La den bli varm i gryta før du rører da dette bare vil klumpe seg før det blir ordentlig varmt. La stå i noen minutter til du ser at karamelsausen tykner og får ønsket konsistens (rennende men ikke for tynn). Avkjøles i romtemperatur til den skal serveres.

Dryss karamellsausen over kjeksene før servering eller gi hver gjest en liten skål med saus som de selv kan dyppe i. Namm!


Kommentarer