Pannekaker

Hvem liker IKKE pannekaker? Det gjør vel alle. Små og store. Og pannekaker kan være så mangt. Frokost, middag, dessert eller kaffemat. Til middag vil jeg gjerne ha noe salt ved siden av for å rettferdiggjøre det som en fullverdig middag. Da foretrekker jeg ertesuppe, aspargessuppe eller stekt bacon og pølser. Det salte mot de litt søte pannekakene er utrolig godt. :) Jeg er vokst opp med fleskepannekaker og det er vel noe av det beste jeg vet. Det er den litt tykkere varianten som du drysser ferdigstekt bacon over når du har røra i stekepannen slik at baconet blir bakt inn i pannekakene. Namm!

Pannekakene kan serveres med sukker, syltetøy, maple syrup eller frukt, om du skal ha dem til dessert/kaffemat. Men de kan også fylles med salt mat som kjøttdeig eller en røkelaksrøre. Skal du imidlertid fylle pannekaken med denne type fyll ville jeg droppet sukkeret i oppskriften.



Til ca. 8 pannekaker trenger du:
3 egg
3 ss sukker
5 dl. melk
ca. 3 dl hvetemel

Pisk egg og sukker sammen til det skummer litt. Ha i melken og melet til du får en bra konsistens på røra.  Jeg slumper alltid en pannekakerøre så her må du sørge for å justere med mel til du får passelig konsistens på røren. Vi du ha tykke pannekaker lager du en litt fyldig røre og vil du ha dem som tynne, franske crépes lager du en tynn røre. Jeg pleier å lage dem som er et sted midt imellom, men det er jo en smakssak.

Sørg for god og varm stekepanne med en liten klikk med stekesmør før du heller på røren. Skru gjerne ned varmen til middels når du begynner å steke. La smøret smelte og ha en øse med røre i panna. Når du ser at røren begynner å stivne rundt kanten og litt inn mot midten på pannekaka er det på tide å snu den. Har du FOR sterk varme på panna vil den ene siden svi seg før du rekker å snu pannakaka, og røra vil renne utover i det du snur den, så pass på å få en jevn varme som passer din stekepanne og ovn.






Kommentarer