Blåskjell dampet i øl

Trodde du at blåskjell er på sitt beste om sommeren når vi nyter den mens vi sitter på varme svaberg med en iskald hvitvin i hånden? Vel, stemningen rundt måltidet er nok kanskje magisk da, men smaken er faktisk best akkurat nå. Nå har blåskjellene en mye fyldigere smak og dessuten er det mindre fare for giftige stoffer i skjellene når det er kaldt i vannet.

Jeg lot meg friste. Kjøpte et nett med blåskjell, tok litt av det jeg hadde i kjøleskapet, og vips hadde jeg et lite festmåltid for meg selv....på en helt vanlig mandag. Dette er skikkelig digg!

Du trenger:
2 ss rapsolje
1/2 rødløk
2 fedd hvitløk
1/2 ss chilipulver
3 dl øl
2 vårløk
1/2 spisspaprika
1 kg blåskjell
1/2 potte frisk koriander
1/2 potte frisk dill

Vask og skrubb blåskjellene godt i kaldt vann og plukk bort alle blåskjell som ikke lukker seg når du knipser på dem.

Varm rapsoljen i en dyp kjele og surr løk, hvitløk og chilipulver til løken er blank og myk. Ha deretter i vårløk, spisspaprika og øl, og la dette småkoke i et par minutter. Til slutt tømmer du i blåskjell og urter. Bland godt med resten, sett på lokk og la det trekke/dampe i 3-4 minutter, eller til alle skjellene har åpnet seg.

Serveres med f.eks fersk loff eller en god klype tagliatelle pasta. Og ikke glem et glass kaldt øl eller hvitvin til da. :o)



Kommentarer