Sjokolademarengs

Ypperlige til sommerens vaniljeis eller som en lett søtsak og dessert til kaffen på terrassen. Den kan knuses og strøs over isen, fylles med Nutella eller nytes akkurat slik den er. Jeg har en sommerdessert som jeg er utrolig glad i og som jeg så for meg at denne kunne passe fint til...som en sjokoladevariant med jordbær.

Du trenger:
3 eggehviter (store egg) • 2 dl. sukker • 2 ss. melis • 1 ts vaniljeessens • 1 ts hvitvinseddik • 1 plate kokesjokolade

Pisk eggehvitene helt stive. Hell i sukker i en tynn stråle og pisk til alle sukkerkorn er borte. Vend inn de andre ingrediensene til slutt.

Smelt sjokoladen slik at den er klar når røren er ferdig. Dryss sjokolade over toppen av røren. IKKE VEND DET INN! Bruk spiseskjeer og form marengstopper på bakepapiret. Hell mer sjokolade over røren etterhvert som du går tom.

Stekes på 150 grader i 40-50 min. Det er viktig å forvarme ovnen og ikke la røren stå i ro et øyeblikk før du setter den på brett og rett inn i ovnen. Piskede eggehviter faller veldig fort sammen og gjør de det er alt håp ute. Da er det bare å begynne på nytt. Så forbered alt før du begynner. :)
• Skru på ovnen.
• Sett ferdig bakeplater med bakepapir på. Smør litt smør på plata så papiret sitter fast.
• Smelt ferdig sjokoladen og la den avkjøle litt.

Når marengsene er ferdig stekte pleier jeg å la dem stå i ovnen, med ovnsdøra på gløtt, til ovnen er helt kald. Da unngår du at de faller sammen. Helst lager jeg disse på kvelden slik at de kan stå i ovnen over natta. Enjoy!!


Kommentarer