Krepsehalewok med couscous

Hjemme-alene-middag på null komma svisj. Av og til er det påkrevd. Og etter en hard treningsøkt i dag var jeg skrubbsulten og orket ikke gå på butikken. Da gjør jeg som jeg pleier...tar det jeg har. Nå skal det sies at jeg som regel har et ganske fyldig kjøleskap så det er vel kanskje et og annet du trenger å handle inn, men det er verdt det. Og til to pers lager man denne retten på ca. 15 min.
Hur lett som helst!



Til 2 personer trenger du:
1 løk
1/2 stor fenikkel
1 rød spisspaprika
1/2 squash
4-6 friske asparges
1 boks krepsehaler fra Fiskemannen
1,5 dl. kremfløte
salt
pepper
en god neve frisk koriander
couscous for 2 pers (2-3 dl.)
sweet chili saus
1 ss. rømme

Først koker du opp vann i en vannkoker og har couscousen i en skål. Jeg bruker en rundt ildfast skål med lokk. Når vannet har kokt opp heller du dette over til vannet er ca. 1 cm over couscousen. Sett på lokket og la dette stå til alt det andre er stekt. Da er couscousen ferdig og klar for servering. Helt genialt!

Kutt opp løken og surr denne i litt olje til den blir blank. Bruk en ostehøvel eller mandolin på fenikkelen og kutt tynne skiver. Kutt også opp paprika og squash i passelig store biter (jo mindre biter, jo fortere stekes de ferdig) og ha alt sammen i panna med løken. Aspargesen deler du i ca. 2 cm store biter og steker sammen med det andre. Når alle grønnsakene har surret i ca. 5 min, mens du stadig rører i dem, har du i krepsehaler og fløte. På medium/høy varme koker fløten fort inn når du bruker en stekepanne og blir en deilig, litt kremet saus. 2-3 min så er du i mål. Helt til slutt klipper/kutter du opp koriander og krydrer med salt og pepper etter smak. Ved servering tømmer du over sweet chilisaus (etter ønsket mengde) og en god ss med rømme.
Lynkjapt, sunt og godt!

Kommentarer