Rotgrønnsaker i langpanne

Høstens grønnsaker er en fest og kan passe til så mangt. Både lam, kylling, fisk og storfe kommer til sin rett med en slik blanding med rotgrønnsaker og urter. Jeg tok det jeg hadde og det var visst ikke så lite. Jeg går litt amok i grønnsakshyllene nå for tiden. Men godt ble det. Kyllingfileter ble tilbehøret og retten er utrolig enkel og gjør seg nesten selv da den bare står og koser seg i ovnen. Jeg vurderte om jeg skulle steke chorizo og bacon til grønnsakene istede, men det får bli neste gang.

Til 4 personer:
8-10 Poteter
1 stor søtpotet
2 gulbeter
4 chioggiabeter
1 løk
5 hvitløksfedd/hvitløksbåter
1 liten fenikkel
2 kvister rosmarin
1 neve timian
salt
4 kyllingfileter
Toscanakrydder (eller annet urtekrydder etter ønske)
rapsolje

Skrell og kutt poteter, beter og løk i båter. Legg dem i en oljet langpanne. Kutt fenikkel og hvitløksfedd i skiver. Dra bladene av rosmarinstilkene og klipp opp timiandusken i små biter og dryss alt over grønnsakene. Ha et par små klyper Maldonsalt over grønnsakene og bland godt.
Stekes i ovnen på 200 grader i ca. 30 min.

Kyllingfilet:
Krydre og stek kyllingfiletene på en stekepanne til de har fått en gylden stekeskorpe på begge sider, men ikke gjennomstekt. Bare ca. 2 min. på hver side. Når grønnsakene har stekt i ca. 20 min legger du kyllingfiletene på toppen og steker i ytterligere i 10 min i ovnen...eller til filetene er ferdige. Sjekk om de er ferdige og husk at de godt kan være bare såvidt gjennomstekt. Ta formen ut av ovnen og la det hvile i 5 min. Da er kyllingen perfekt saftig til servering.


Kommentarer