Knuste poteter

Jeg begynner, i all beskjedenhet, med å si at dette er de beste potetene jeg noen sinne har smakt! De var så gode at jeg likegodt droppet resten av middagen. Men med en mør og litt blodig biff kan jeg love deg at dette hadde vært et himmelsk sammensatt måltid. Dette er perfekt tilbehør til de fleste typer kjøtt/biff.



Du trenger:
nypoteter/Amadinepoteter
stekesmør
salt
pepper
basilikumspesto
olje
parmesanost
rømme

Jeg går ikke så detaljert til verks på oppskriften for antall poteter avhenger av hvor mange personer du skal lage til. Og smør til steking, salt og pepper har vel de fleste litt følelse på hvor mye man vil ha. Parmesanost og rømme likeså. Alt etter smak og behag. Det eneste jeg kan si er at man må være litt raus med stekesmørret slik at potetene ikke setter seg fast i stekepanna.

• Kok potetene med skallet på til de er akkurat møre og gjennomkokte.
Når de er ferdig kokt legger du dem på en fjøl. Klem hver potet nesten flat med en annen fjøl eller baksiden på en tallerken. Ikke bruk for mye makt og ikke klem dem FOR flate, de skal fortsatt henge sammen. La dem avkjøle seg på fjøla slik at de setter seg litt og blir lettere å håndtere, ellers ramler de fort fra hverandre.

• Varm opp en stekepanne på middels varme og smelt en god klikk med stekesmør sammen med en ss pesto. Bruk en stekespade til å flytte potetene over i pannen og stek dem i et par minutter på hver side. Pass på at de blir gyldne og ikke brent. De skal ha en crispy overflate.

• Når potetene er ferdig stekt legges de på en tallerken, dryss over nykvernet pepper + litt maldonsalt.
Rør ut en teskje eller to med pesto og litt olje slik at den får en mer flytende konsistens og dryss dette over potetene. Til slutt rasper du fersk parmesanost på toppen. Server gjerne også med litt rømme på siden. Namm!!


Kommentarer