Indisk kyllingsalat

Jeg er stadig på jakt etter nye salatkombinasjoner som kan tilfredstille en sulten mage. Altså skal ikke salaten bare være et tilbehør, men mer et fullverdig måltid. I dag laget jeg en enkel indisk-inspirert rett til fire jenter på 10 år. Tandorikrydret kylling og ris var blant ingrediensene og det var dette jeg tok utganspunkt i da jeg skulle lage noe til meg selv også. Kjapt og enkelt og deilig med kombinasjonen av frisk, sprø salat og varm ris og kylling.





Til 2 pers trenger du:
2 kyllingfileter
2 ts tandorikrydder
1/2 chili (kan droppes)
basmatiris (du trenger ikke to fulle porsjoner med ris. Bruker du f.eks boil in bag holder det med én pose til to pers.)
1/2 crispisalat
1/2 mango
1 spisspaprika
en god håndfull sukkererter
ca. 3 ss hakket, frisk koriander

Som dressing kan du f.eks bruke en av disse:
• Sweet chilisaus
• rømme
• soyasaus
• SaritaS Raitamix på glass (2 ss som du rører ut i et halvt beger med rømme) Kjøpes bla. på Coop.

Slik gjør du:
Kutt kyllingfiletene i små terninger og stek dem sammen med krydder og finhakket chili, om du ønsker det. Kok opp Basmatirisen som anvist på pakken. Vask og tørk crispisalaten og riv den i biter. Kutt også mango og spisspaprika i passelige små biter og del sukkerertene på langs. Legg salaten i bunnen av skålen/fatet, hell ris og grønnsaker over og kyllingen på toppen. Finkutt koriander og dryss over til slutt.

Jeg laget salaten rett på tallerkenen da jeg synes det ble best i forhold til at noe av maten er varm. Da blir den ikke liggende i en bolle å varmebehandle grønnsakene som skal være crispy og rå. Slapp salat er ikke det helt store. Server med nanbrød og dressing etter ønske.



Kommentarer