Pavlova

Vårt skjønne, lille fadderbarn som fylte 3 år i helgen ønsket seg jordbærkake til bursdagen.  Bløtekake er jo bare sånn passe spennende så da falt valget nok en gang på en Pavlova. Denne kaka har jeg sikkert laget 50 ganger. Det er alltid den som blir førstevalget når folk spør om jeg kan bake...så man kan nesten kalle dette min "signaturkake". Anyway, for de som vil prøve å lage den selv, her er oppskriften:

5 eggehviter
270 gr. sukker
1 ts. vaniljesukker
2 ts. Maizenamel
1 ts. hvitvinseddik

Skru ovnen på 180 grader.
- Pisk eggehvitene helt stive (til du kan snu bollen opp ned uten at noe renner ut). 
- Pisk inn sukkeret litt etter litt. Ha til slutt i vaniljesukker, maizena og hvitvinseddik.
- Dekk et bakebrett med bakepapir. Lim papiret fast med litt smør slik at det sitter fast i plata før du heller over røren. Form en rund eller firkantet kake. Pass på at du ikke lager den større enn kakefatet. :o)
- Skru ovnen ned på 150 grader og sett kaken i ovnen. 
- Stekes i ca. 55-60 min. til kaken er stiv og såvidt gylden. 
- Åpne ovnsdøren på gløtt og la bunnen avkjøles i ovnen. Ikke åpne døren brått, bare litt på klem, ellers kan kaken ramle sammen.

Pisk en pakke kremfløte og vend inn en pakke Piano vaniljekrem. Bre dette over kaken og pynt med det du måtte ha av frukt og bær. Min basispynt er alltid banan, kiwi og jordbær. Ellers varierer jeg med bringebær, blåbær, hermetiserte mandariner, druer og granateple.
Dette er en garantert suksess. Det blir nesten alltid spist opp og høster alltid ros. Menn ser særlig ut til å elske denne kaken. :o)

PS: Til denne bursdagen her laget jeg en dobbel kake siden det var mange gjester. Da lagde jeg to bunner og hadde krem imellom. Namm!

Kommentarer